קביעת סדרי עדיפויות
נכנסה אלי להדרכה עובדת, שעמדה בעומסים מודגשים. עמדה לרשותה שעת הדרכה והיא נזקקה לעזרה סביב כמה לקוחות בהם טיפלה. היא פתחה את הפגישה באמרה, שאמנם יש לה דברים שונים בהם תרצה עזרתי, אולם, היא מעדיפה לפתוח בנושא המעסיק אותה ושחשוב לה יותר להקדימו על פני האחרים.
במצבי עומס של עובדינו אנו מזדרזים להורות להם לקבוע סדרי עדיפויות כאמצעי התמודדות בעת הצפה. מוכר הכלי ההתנהגותי-קוגנטיבי ה-דד"ס (דרגת קושי, דחיפות, סיכוי ההצלחה), שמסייע למטפלים לתת קדימות למטופל או למוקד טיפול בו יבחרו.
קשה להציע למטפל להפעיל כלי זה ביחס לצרכיו שלו. בעת שהוא מרגיש מוצף ולחוץ, שאלות סיכוי ההצלחה ודרגת הקושי – אינן רלבנטיות. נכון, יש קשר בין תביעות התפקיד האקטואליות בזמן נתון לבין הרגשת הלחץ שלו – ואוי לו אם לא – אולם, לא די בעשיית הסדר החיצוני בתביעות ובמטלות, כדי להקל עליו ובפרט, שכאמור מצוקתו גם לא מקילה עליו עריכת סדר חיצוני כזה.
יש לו שאלות טכניות והנוגעות לקבלת מידע ולמדיניות אך הוא גם טרוד בשאלות אתיות ובמעורבותו האישית בלקוחות או במוקדי מצוקה שהוא פוגש.
מבלי להכנס לטיפול בהדרכה, העובד לא יוכל להתפנות כראוי לעבודתו אם לא יטופלו נושאים כגון אלו תחילה.
זה אומר כי על המדריך לא להתפתות לגשת לסייע ב"פירוק המיטען" של המשימות והתביעות והצפיות שמציף את המטפל; כלומר, השאלה איננה "מה הבעיות והתביעות ממך שבגללן אתה מרגיש חנק והצפה? בא נקח אותם אחד אחד וננסה לבחון פתרונות לכל אחד מהם".
השאלה היא: "מה במערך הנוכחי גורם לך להתקרב לאיבוד עשתונות או להרגשת החנק?"
במקרה הראשון השאלה נוגעת לצבר הבעיות כגורם ובשאלה השניה מדובר על הרגשת העובד ונסיונו – כמשתנה המשמעותי.
במקרה בו נוגעים בשאלה הראשונה, ניגשים אכן ל"פירוק המיטען" ולצימצום רכיביו המעיקים. במקרה השני אכן נעסוק במטפל כמרכז ונבחן דפוסי התמודדות בהם נעזר במצבים דומים בעבר. נחפש את מקורות המועקה ב"מיטען הרגשי" של המטפל ולא בפרטי עבודתו על כל תביעותיה.
כך, מטפל/ת שמסוגל/ת להתחיל פגישת הדרכה בהצהרה שלמרות עומסי עבודה יעדיף להתחיל במשהו שמטרידו, במשהו כללי יותר ברמת הדרכה ובהמשך, אם ייותר זמן, ירצה לקבל יעוץ – מעיד על כוחות ויכולת לערוך סדרי עדיפויות.
מי שאינו מסוגל לכך, ראוי שהמדריך יראה זאת כמשימתו הראשונה בסדרי העדיפויות שעליו להציב בעבודת ההדרכה. בכך גם ישמש מודל לעובד/ת בו ימחיש כיצד יש לגשת לבחון ולסייע כשהנטל כבד וכשחשוב לקבוע סדרי עדיפויות.
08.04.05