על סמכות הורית
חלק מהאלימות הפושה בחברה שלנו מוסבר על רקע אבדן הסמכות ההורית והמורית. גישות הדורשות יתר תקיפות כלפי ילדים רווחות בקרב אנשי המקצוע "ובא לציון גואל!"
במקום אחר התעכבתי על החלק המודלי שבחינוך (חיברות) הורה את ילדו, כאשר אין די בהטפה וחשוב ללוותה במעשים התואמים אותה. גם העיקביות בהצבת דרישות וגבולות – חשובה בהקשר זה.
נושא סמכותו של ההורה מורכב למדי. כך למשל, יכול הורה לתבוע מילדו להקדים לשוב הביתה, לפני המועד שבו שבים חבריו בני גילו לבתיהם. לכל בית חוקים משלו ועל הילד ללמוד את חוקי הבית שלו ולהקפיד לנהוג לפיהם. לא נסיג על קביעת שעה מוקדמת כזו כאשר מדובר אכן בשעה אחת. אולם, אם חבריו נדרשים לשוב הביתה לא יאוחר מהשעה תשע בערב, נתמה על סבירות דרישה שהוא יקדים ויגיע בשעה שבע או אפילו שש ככלל קבוע. יש אפוא מבחן סבירות של מה שמקובל בזמן ובמקום מסויימים.
מאידך, אם בילדותנו התרוצצנו ימים ארוכים מחוץ לבית ונהגנו לחזור אליו עם שקיעת השמש, לרוב לא בדיוק ידעו הורינו היכן אנחנו מבלים את זמננו; אין זה אומר שבימים אלו מתאימה חוסר עקיבה כזו ושהיא נטולת סיכון.
נכנס אפוא מימד הזמן והמקובל מעת לעת.
כך, התחלתי לבחון את מרכיבי הפעלת הסמכות ושיקול הדעת של ההורה בבואו להפעיל סמכותו ההורית. חשוב אם כן שזו לא תהיה הפעלה קפריזית של דרישות ואיסורים. כשם שהרוב בדמוקרטיה לא יקבל החלטות המחייבות את המיעוט בלבד כל עוד לא מדובר בשאלה קיומית ממש, כך לא יעלה על דעתנו להפעיל סמכות שרירותית ולא תואמת כלפי ילדינו.
הכרתי משפחה בה המוטו של הבת היה: "כן אמא" (בקול רך וכנוע), לא העזה להמרות פי אימה בשום דבר ככל שידוע לי וזה כולל את גיל ההתבגרות. כשבגרה הילדה הפכה סוררת ופרקה כל עול והרחיקה לכת בהתנהגויותיה המחאתיות בצורה קיצונית וחריגה. אין תימא בכך, שהרי, גם בפסיכופטיה המתבטאת באנטי-סוציאליות מודגשת, אין מדובר באדם שאין לו מערכת ערכית שהפנים ובנה באישיותו. הוא לא חסר מצפון כפי שהדבר נתפס במחצית הראשונה של המאה שעברה. יש לו מערכת ערכית אבל היא כל כך גולמית ונוקשה, שבאפשרותו או לציית לה ואז רמת תביעותיה ממנו עלולה לשבור אותו (לשבור את האגו ותפרוץ פסיכוזה), או ש"יתגרש" ממנה כדי לא להשבר מעולה וינהג ממש כחסר מצפון.
ראוי אפוא, שבהפעלת סמכות הורית נקפיד לתבוע מה שסביר וחיוני ועליו לא נתפשר ונלווה בהסברים את הרציונאל לעיקשותנו ותקיפותנו. מה שלא סביר ולא חשוב לעמוד עליו, פשוט לא צריך לדרוש ובטח – לא להתעקש עליו.
סמכות הורית הנבנית על הגינות ויושרה, קלה יותר להפעלה וגדולים סיכוייה להתקבל ע"י הילד.
29.07.05