נספח – תוספת להרצאה למורות החינוך המיוחד
התלמיד העיוור בחינוך משולב או נבדל
יתרונות החינוך הנבדל
- ריכוז מאמץ וידע מיוחד – לכיתה המונה כולה תלמידים עיוורים, ניתן לספק ציוד מיוחד. (כולל ציוד מתוחכם ויקר מאוד), כי הוא משמש קבוצה שלמה. כן ניתן לספק לה קבוצת מורים מיומנים שהוכשרו במיוחד ללמד בהתחשב במגבלה ובהשלכותיה.
- חריגות מיעוט ניכרת רק בקרב הרוב – אדם עירום חש נבוך כשהוא נמצא בקרב חבורה לבושה, אך לא כשהוא בבית מרחץ או בחוף נודיסטים. חריגותו של תלמיד עיוור בולטת ומורגשת על- ידו כשהוא יחיד או במיעוט ניכר בקרב כיתה שתלמידיה רואים. הוא איננו מרגיש חריג כשהוא בכיתת תלמידים עיוורים, לפחות לא כחבר במסגרת חינוכית (אולי מבחינות אחרות, אינדיבידואלית).
- "מעז יצא מתוק!" – תלמיד שיוצא לחיות ולהתחנך במסגרת חוץ- ביתית, עובר משבר "הגירה וקליטה" המקשה עליו. הוא נאלץ לפתח מנגנוני הסתגלות למעברים מהבית לפנימייה וחזרה. מנגנונים אלה עשויים לתרום להתפתחותו לבוגר עצמאי יותר, ובעל כושר הסתגלות טוב יותר לשינויים ולמעברים בחייו.
יתרונות החינוך המשולב
- אין הגנת חממה – כאשר לא יוצרים תנאי "חממה" אין כל הגנה, הפיקוח וההדרכה המיוחדים שבה. התלמיד נאלץ להתמודד יומיום עם המציאות החינוכית והחברתית שבה הוא נמצא. יתכן שזה קשה יותר, אך, מי שאינו נסוג ונשבר, עשוי לפתח כבר בשלב מוקדם בחייו, מנגנונים וכלי התמודדות להבטחת הסתגלות טובה בעתיד.
- הבטחת הרצף החברתי – תלמיד משולב הלומד בביה"ס באיזור מגוריו, משחק, מבלה, מכין שיעורים, לומד לבחינות עם תלמידים שהוא לומד איתם ושגרים בדרך כלל בשכנותו.
כך, הרגשת ההשתייכות החברתית שלו חזקה יותר והיא נבנית על הימצאות משותפת מתמשכת ומגוון חוויות גדול ומקיף.
- המשפחה המהווה רשת תמיכה ראשונה – הימצאות בחיק המשפחה, עשויה להוות מקור תמיכה ועידוד לתלמיד העיוור, בעוד, שיציאה מהבית למסגרת חוץ- ביתית שוללת ממנו רשת תמיכה זו בחיי היומיום.
(משפחה בה יש הגנת יתר או דחייה כלפי התלמיד, שלא מצליחים לשנות בה זאת, לא מהווה רשת- תמיכה כזו ואז דווקא יציאה ממנה עשוייה לתרום להתפתחות התלמיד).
04.02.1994