הוזמנתי לאירוע. חבר שאל אם בכוונתי להגיע. אמרתי שלא. החבר החל להסביר לי, שזה חשוב, שעלולים להתאכזב, אפילו הזכיר לי את מקצועי. הרגשתי אי נוחות רבה.
בעבר הייתי פעיל בתחום הציבורי. שימשתי חבר בועדים ובהנהלות והשתדלתי לתרום ולסייע. בשלב מסוים, אחרי עשרות שנים, החלטתי, שאמשיך לתרום לזולת בדרכים אחרות ופרשתי מהפעילות הזו. יש מי שמחמיאים לי באומרם, שאני ממש מתאים ויכול לתרום הרבה באירגונים שונים ויש מי שמסבירים לי כמה חשוב לעשות למען הזולת ותוהים איך אני יכול לעמוד מנגד ולא להצטרף לגוף זה או אחר.
כמו, שנח להכות "על חטא" על חזהו של האחר, כך, אפשר גם להטיף מוסר לאחרים. לא מדובר במעשה רע שאדם עושה לזולתו ומבקשים להעיר לו שראוי שיחדל מכך. מדובר בהחלטות אישיות שאדם מקבל לגבי סדרי העדיפויות שלו או הדרכים שהוא בוחר לפעול בהן ואחרים מרשים לעצמם לומר לו בפירוש או ברמז, שהוא לא בסדר.
אינני עוסק בכוונות של המטיף, שהרי, גם הדרך לגהינום… המעשה הזה בו אדם פועל כמצפונו של האחר פוגע קודם כל בחופש הבחירה שיש לאדם. בעיניי, כבוד לזולת מתחיל בקבלת האחר כנבדל ממני וכחופשי לחשוב ולפעול אחרת ממני.
כאשר אני נכנס לדיון פוליטי עם אדם ודעותיי שונות משלו, ברגע שאני מרגיש מצדו איבה כלפי בגלל שאני חושב אחרת ממנו, בעיניי הוא איננו יודע לכבד את זולתו ואינו מאמין באמת בחופש הבחירה. החיים מורכבים והצדק לא נמצא כולו בידי אחד בעוד האחר טועה כליל. בתפיסה של שחור או לבן מחמיצים את מורכבות המצבים ומצמצמים מאד את ראיית העולם.
כל אחד זקוק למצפונו כדי לנווט את דרכו הישרה והסבתו אל זולתו משמעה גישה שיפוטית וחוסר כבוד לאחר.
17.10.15