תקציר הרצאה בנושא הורות, לאמהות בקבוצת "יחדיו"
- עם כל הצרות בחיים, הם מלאים דברים נפלאים וביניהם – ההורות! לא כל אחד זוכה
לזה (כל טיפולי הפריון והתלאות).
- מקצוע שהוא ברכה אבל היכן לומדים אותו? אילו יכולנו להתחיל מהילד האחרון!!! ואז להמשיך לקודמיו.
- המשימות העיקריות:
א. הענקה ללא תנאי; מחויבות טבעית של ההורים.
ב. לא לשכוח מי המבוגר ומי אמור להשען על מי. גבולות האחריות שניתן להטיל על ילד וכן מידת שיתופו בענייני ההורים.
ג. כשיש שני הורים, הילד צריך את שניהם טובים. השחרת פני ההורה האחר איננה טובת הילד.
ד. להורים לא עוזר שהילד אשם שהוא עושה צרות, עוזר להם למצוא דרך שיעשה פחות
(מניעה בהתיחסות חוסכת הזמנת תשומת-לב בכח!)
ה. אהבה שבלב היא אהבה שבלב. הבעתה במילים ובמגע ובהתיחסות – מעבירה אותה מהלב אל העולם הממשי.
ו. כעס והבעתו אינם הוכחה להעדר אהבה, לפעמים הבעתו מעידה על העדר שליטה עצמית מספקת;
ז. למילים ערך וכח רב, למעשים – לפעמים יותר. לצעוק: "אל תצעק!" הצעקה תשפיע
ותלמד יותר מהתוכן שנצעק.
ח. עונש ניתן מתוך חוסר אונים של הורה. כדי לצמצם את השפעת חוסר האונים, עדיף
לא להטילו – כשלא מסוגלים אחרת – אלא כשנרגעים. אז מסוגלים יותר לפעול בשיקול-דעת וזה כולל הגעה למסקנה, שעונש, ביחוד דחוי – בהחלט לא מומלץ. בעת כעס העונש לא שקול ומתוכנן ואז נזקו עולה בכל מקרה על תועלתו.
ט. סחטנות של ילד המצפה לשוחד למשל איננה משהו מפתיע ולא טבעי. הענות ההורה
צריכה להפתיע אותנו יותר. אף אחד לא באמת מנסה לעבור דרך קיר או דלת נעולה;
פירצה אכן קוראת לגנב.
י. השריית אוירת נועם בבית מדבקת כמו שהכנסת אווירה של תזזית – מדבקת. טון הדיבור,
מוסיקת רקע, סדר יום קבוע, חוקים ברורים והסדרי שיחה והערות, מאד תורמים.
י"א. הורה עסוק, ילד פנוי, הורה פנוי לילד – ילד עסוק.
י"ב. נבהלים מבעיות צצות שנערמות. איש המציעים לראות בכל בעיה – אתגר.
י"ג. נעים לראות ילד נרגש (לקראת טיול, לקראת חג, לקראת חגיגת יום הולדת); במצב התרגשות יורדת השליטה העצמית וצפויות צרות. (מתבטא גם באי שקט מוטורי ופציעות). במצבים אלו יש להתפנות אליו כך שישתף בהתרגשותו וקצת ירגע.
י"ד. ילדים פנויים אלינו זמנית, הופ והם נעלמים. למצות את חוויית היותם איתנו בבית. מה שנחווה היום כמטרד, עוד נתגעגע אליו.
30.05.09